Great Barrier Reef

Tillbaka pa fastlandet.. det gungar fortfarande efter 4 dagar pa havet.

I sondags anlande jag Cairns 3h med flyg fran Sydney checkade in pa Florionas guest house.. efter nagra knappa timmars somn var jag pa vag mot hamnen i Cairns.

Val ombord pa baten, Spirit of Freedom med besattning, som skulle ta oss ca 22 personer pa en fyradagarskryss pa the Great barrier reef. Redan i hamnen kunde man kanna hur baten rullade lite. Vi blev lovade ganska rufft vader ca 40knots i byarna. Jag har aldrig lidit av sjosjuka (fore denna mardromsresa).. lunchen serverades och jag var 2e man ut pa akterdack.. efter ett par timmar av frisk luft :) var det dags for forsta dyket.

Dag2
Efter en ruff natt och utan mat i ca 24h madde jag antligen battre. Kvallen innan den stora varldsomsegligen pa 12h i hart vader proppade jag mig full med bra piller och sov som ett litet barn. "Pigg och frasch" blev man uppskramd for forsta frukost och dyk kl 06.45 (ar detta semester verkligen???). Totalt gjorde jag 4dyk. Varav ett av dem var vid Cod Hole, dar vi matade gigantiska Potato Cods.


Potato Cod


Clown Fish

Dag3
Sista dykdagen har vi tagit oss norrut pa revet upp mot Lizzard Island. Aterigen uppe kl 06.45 frulle, dyk, frulle, dyk, luch snorkling och ett sista dyk.
Denna dag slog precis allt hittils.. vi sag flera hajar, skoldpaddor, massor av koraller och 4st Minkvalar varav en kalv, vilket var hur fett som helst! Jag var ca 10-15m fran valarna under vattnet.




Minkval

Idag flog vi tillbaka till Cairns i 5 sitsiga plan som flog pa lag hojd sa man fick en bra vy av revet fran ovan..
slappdag idag imorrn nationalparken Cape Tribulation.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback